top of page

Algemene voorwaarden

1. Praktijk Meer voor Mij gebruikt onderstaande algemene voorwaarden voor het aanbieden
van psychologische hulp, begeleiden, coaching en aanverwante opdrachten.


2. Praktijk Meer voor Mij is gevestigd in Bergen op Zoom en staat ingeschreven bij de Kamer
van Koophandel onder nummer 87728443.

Algemeen

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing voor alle overeenkomsten en worden verstrekt op het moment dat er een overeenkomst wordt aangegaan tussen Praktijk Meer voor Mij en de Cliënt of derde.


2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing bij opdrachten en op alle aanbiedingen waarbij Praktijk Meer voor Mij partij is, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.


3. Praktijk Meer voor Mij werkt volgens Beroepscode van het NIP, Nederlands Instituut voor Psychologen en beschikt over een erkend Masterdiploma Kind- en Jeugdpsychologie.

2

Uitvoering van de overeenkomst

1. Cliënt en Opdrachtgever dragen er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Praktijk Meer voor Mij aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Cliënt redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Praktijk Meer voor Mij worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst
benodigde gegevens niet tijdig of naar waarheid aan Praktijk Meer voor Mij zijn verstrekt, heeft Praktijk Meer voor Mij het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgend de afgesproken tarieven aan Cliënt of Opdrachtgever in rekening te brengen.


2. Praktijk Meer voor Mij is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat is uitgegaan van door Cliënt verstrekte juiste en/of volledige gegevens, tenzij onjuistheid of onvolledigheid van gegevens voor Praktijk Meer voor Mij kenbaar behoorde te zijn.


3. Zowel van de behandelaar als van de cliënt wordt een proactieve houding verwacht, waarbij de cliënt zoveel mogelijk de adviezen van de psycholoog opvolgt.
 

4. Opdrachten en afspraken worden vastgelegd in een behandelplan en/of
opdrachtenbevestiging.


5. Opdrachten en afspraken zijn bindend na schriftelijke bevestiging van Praktijk Meer voor Mij.


6. De verplichtingen van Praktijk Meer voor Mij gaan nooit verder dan door Praktijk Meer voor Mij schriftelijk is bevestigd.

3

Kosten en afspraken ten aanzien van de overeenkomst

1. De kosten voor particuliere behandeling staan vermeld op de website alsmede ook de praktijkinformatie. Voor zakelijke opdrachtgevers geldt dat voor aanvang van de opdracht in overeenstemming de kosten schriftelijk worden vastgelegd.


2. De factuur wordt bij de Cliënt in rekening gebracht en dient deze kosten zelf te declareren bij de zorgverzekeraar. De Cliënt is zelf verantwoordelijk voor het informeren van de vergoeding van de zorgverzekeraar. Praktijk Meer voor Mij is hiervoor nooit aansprakelijk of verantwoordelijk.

3. Praktijk Meer voor Mij is gerechtigd prijsstijgingen door te voeren indien zich tussen het moment van aanbieding en levering, de tarieven ten aanzien van bijv. lonen en/of vergelijkbare markttarieven zijn gestegen.
 

4. Overige werkzaamheden met betrekking tot gesprekken of aanvullende psychodiagnostiek, verslaglegging hiervan, (telefonische)contacten met derden, reiskosten, meewerk en consulten buiten de praktijk worden op basis van het uurtarief in rekening gebracht.
 

5. Praktijk Meer voor mij dient de afspraken op de afgesproken tijd te laten beginnen.
 

6. Indien de Cliënt te laat komt, wordt de duur van het gesprek verkort met de betreffende hoeveelheid tijd.
 

7. Facturen worden uitsluitend via e-mail verstuurd.

4

Betaling

1. Afspraken dienen uiterlijk 24 uur voor aanvang van de afspraak te worden geannuleerd. Bij niet of niet tijdig annuleren van de afspraak is Praktijk Meer voor Mij gerechtigd het volledige bedrag van de gereserveerde tijd in rekening te brengen.


2. Gefactureerde afspraken dienen binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder korting of verrekening door overschrijving naar een door Praktijk Meer voor Mij aan te wijzen bankrekening worden overgemaakt.


3. Indien de afspraken korten duren van overeengekomen dient de Cliënt de gehele behandeling te betalen.


4. Indien Cliënt de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, verkeert hij zonder ingebrekestelling in verzuim. Praktijk Meer voor Mij is bevoegd de vordering uit handen te geven in welk geval de Cliënt naast het alsdan verschuldigde totale
bedrag tevens gehouden zal zijn tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten, waarvan de hoogte wordt bepaald op 15% van het totale verschuldigde bedrag en van eventuele gerechtelijke kosten.


5. De cliënt heeft 7 dagen na factuurdatum de mogelijkheid om schriftelijk bezwaar te maken. Indien de cliënt dit bezwaar niet binnen 7 dagen na dagtekening van de factuur schriftelijk kenbaar heeft gemaakt, wordt cliënt geacht de factuur te hebben aanvaard.


6. Indien door een oorzaak van overmacht de behandeling en/of opdracht niet door kan gaan, wordt de Cliënt zo snel mogelijk geïnformeerd. Indien er geen vervangende datum wordt overeengekomen, wordt het reeds gefactureerde bedrag gecrediteerd en het reeds betaalde bedrag binnen 14 dagen teruggestort.

5

Eigendomsvoorbehoud aan Cliënt versterkte zaken

1. Alle door Praktijk Meer voor Mij aan Cliënt verstrekte zaken, zoals onderzoeksmateriaal, boeken en overige zaken, blijven eigendom van Praktijk Meer voor Mij, tenzij deze uitdrukkelijk in eigendom worden overgedragen aan de cliënt.


2. Indien Praktijk Meer voor Mij aan cliënt zaken ter beschikking heeft gesteld is de cliënt gehouden deze binnen 7 dagen na het verzoek van de praktijk hiertoe, of 7 dagen na beëindiging van de overeenkomst, in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren. Indien de cliënt deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende
kosten voor zijn rekening.

 

3. Indien de cliënt, om welke reden dan ook, na daartoe strekkende aanmaning, alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde verplichting, heeft de praktijk het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op de cliënt te verhalen.

6

Opzegging en beëindiging

1. Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk (bijv. per e-mail) opzeggen.


2. Overeenkomstig Artikel 4 lid 1 dient de eerstvolgende geplande afspraak, indien deze binnen 24 uur na het beëindigen van de afspraak zou plaatsvinden, nog wel te worden betaald.


3. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door cliënt, heeft Praktijk Meer voor Mij recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Praktijk Meer voor Mij zijn toe te rekenen. Voorts is cliënt dan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan cliënt.
 

4. Praktijk Meer voor Mij heeft het recht te behandeling of behandelgesprek onmiddellijk te beëindigen wanneer de cliënt zich misdraagt, bijvoorbeeld de behandelaar bedreigt, gewelddadig is of onder invloed van alcohol en/of drugs verkeert. Er kan aangifte bij de politie worden gedaan. Als u iets beschadigd in de praktijk ontvangt u daarvan een factuur.


5. Tijdens de behandelingsovereenkomst is er de mogelijkheid dat de behandelaar u naar een andere praktijk of instantie doorverwijst omdat u daar beter geholpen kun worden. Vanzelfsprekend zal de behandelaar u hiervan op de hoogte stellen.

7

Het recht van privacy van de cliënt

1. De gegevens van de cliënt worden vertrouwelijk behandeld. Dit houdt in dat cliënt gegeven niet zonder toestemming van de cliënt aan derden worden verstrekt. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld in een levensbedreigende situatie, is Praktijk Meer voor Mij genoodzaakt om naar professioneel oordeel te handelen en bijvoorbeeld een noodinstantie
in te schakelen. Vanzelfsprekend zal de cliënt hiervan op de hoogte worden gesteld.


2. Volgens de beroepscode (art. 71), de wet (art. 88 Wet BIG en art. 457 Wgbo) en de Jeugdwet (artikel 7.3.11) heeft de psycholoog een beroepsgeheim, oftewel geheimhoudingsplicht van hetgeen hen uit hoofde van hun beroep ter kennis komt. Cliënten vertrouwen erop dat zij
vrijelijk kunnen spreken met de psycholoog, zonder dat hun informatie op straat komt te liggen. Ieder NIP-lid heeft de beroepscode onderschreven.

 

3. Om de kwaliteit van zorg te waarborgen is het noodzakelijk dat Praktijk Meer voor Mij een dossier aanmaakt. Dit is ook wettelijk verplicht opgelegd door de WGBO. Uw dossier zal aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken
en behandeling bevatten. Met het dossier zal uiterst strikt worden omgegaan. De gegevens in het cliëntendossier blijven 15 jaar bewaard, zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist.

8

Klachten

1. Indien de cliënt een klacht heeft over het beroepsmatig functioneren van de behandelaar van Praktijk Meer voor Mij, bespreekt de behandelaar dit graag met u in een persoonlijk gesprek. U kunt ook altijd mailen of bellen.
 

2. Praktijk Meer voor Mij is aangesloten bij … voor een uniforme klachten- en geschillenregeling.
 

3. In het kader van de nieuwe wet Wkkgz is elke zorgaanbieder verplicht om een klachtenfunctionaris, een klachtenregeling en geschillenregeling te hebben. Deze verplichting is ook opgenomen in het Kwaliteitsstatuut. … heeft namens de bij haar aangesloten verenigingen een uniforme klachten- en geschillenregeling voor vrijgevestigde zorgverleners opgezet en gezamenlijke afspraken gemaakt over een in te schakelen klachtenfunctionaris.

9

Meldcode

1. Praktijk Meer voor Mij voldoet aan de eisen van de Wkkgz regeling.
 

2. Bij bovenstaande regeling is een meldcode van toepassing. Deze meldcode treedt in werking bij acute of structurele onveiligheid.
 

3. Praktijk Meer voor Mij is wettelijk verplicht om een meldcode kindermishandeling en/of huiselijk geweld te hebben. Bij vermoedens van huiselijk geweld is de behandelaar verplicht de meldcode te volgen en hierin stappen te ondernemen. De stappen van de meldcode zijn als volgt:
 

1. In kaart brengen van signalen van kindermishandeling en/of huiselijk geweld.
2. Overleg met een collega of Veilig Thuis over de interpretatie van de signalen.
3. De uitkomst van dit overleg bespreken met de cliënt(en).
4. Wegen of er sprake is van kindermishandeling en/of huiselijk geweld.
5. Beslissen of de behandelaar zelf hulp biedt of het moet melden bij Veilig Thuis.

bottom of page